Intermezzo

wij koninkrijk der nederlanden

_________________________________________________________________

11 ontwerpers / 11 eigentijdse, persoonlijke visies op 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden

Op donderdag 20 november 2014 organiseert Stichting Intermezzo een vorstelijke modeshow in het Dordtse Energiehuis. Tijdens deze feestelijke avond presenteren elf professionele modeontwerpers op onconventionele wijze hun collectie waarin zij het thema ‘200 jaar Koninkrijk’ hebben vertaald naar eigentijdse, verrassende outfits.

Een koninkrijk van polders en palmbomen

De grenzen van het Koninkrijk der Nederlanden stoppen niet bij de regenachtige Hollandse polders, maar omzomen ook de parelwitte palmenstranden van de zonnige Boven- en Benedenwindse Eilanden.
De modeshow 'WIJ Koninkrijk der Nederlanden' voert op 20 november met verrassende collecties en bijzondere livemuziek langs alle windstreken van ons jubilerende koninkrijk. Een feestelijk eerbetoon aan de eenheid in verscheidenheid.

Ingetogen, vergrijsde tinten uit het Hollandse landschap verwerkt naast felle, sprankelende kleuren uit het Caribisch gebied passeren de revue. Ontwerpen waarin Calvinistische soberheid samensmelt met uitbundige frivoliteit uit de overzeese uithoeken van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar ook outfits waaruit een nieuwe visie op het koningschap spreekt, of terug wordt gekeken op twee eeuwen hoogte- en dieptepunten uit het koninkrijk, komen op de catwalk voorbij.

WIJ200-FashionAward

De modeshow is het resultaat van de ontwerpwedstrijd WIJ Koninkrijk der Nederlanden, een zoektocht van Stichting Intermezzo naar persoonlijke visies op de culturele achtergronden van ons koninkrijk. De ontwerper die het thema op de meest overtuigende en oorspronkelijke wijze heeft weten te integreren in een collectie, wordt winnaar van de WIJ200-FashionAward en wint een geldbedrag van €5000.

Deelnemende ontwerpers:

Dieke Klijn
Elske Weel
Emy Brobbel
Eva Pool & Dorien Bolhuis
Eveline Nederveen
Janneke Lemmers
Lotte van Dijk & Anna Kunst
Sara Eijkelboom
Sarena Huizinga
Stefanie Klompenhouwer en
Zohra Murad

wij200-FashionAward

door Huib Kooyker

winnende pepermuntjes

Janneke Lemmers
fotograaf: Michel de Groot

SPEKTAKEL IN ENERGIEHUIS MET KONINKRIJK ALS BASIS

DORDRECHT ǀ Modeontwerpster Janneke Lemmers (29) uit Lisse won op donderdag 20 november de ontwerpwedstrijd ‘WIJ Koninkrijk der Nederlanden’ in het Energiehuis in Dordrecht.
Met haar statige witte kledingcollectie, geïnspireerd op 2 eeuwen Koninkrijk der Nederlanden, sleepte ze 5000 euro in de wacht. “Met dit geld ga ik de collectie verder uitbouwen.”

Kroontjes op jurken, veel blauwe stoffen, oranje hoedjes. Het thema 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden kwam duidelijk terug op de catwalk van de modeshow in het Dordtse Energiehuis. Vooral de enorme zwarte paraplu van de jonge modeontwerpster Sarena Huizinga uit Dordrecht gooide hoge ogen bij het publiek. Desondanks was het modeontwerpster Janneke Lemmers die de felbegeerde prijs van 5000 euro van de WIJ200-FashionAward van Stichting Intermezzo in haar zak stak. Intermezzo organiseerde de show in aanloop naar de komende Koningsdag nieuwe stijl die in 2015 in Dordrecht plaatsvindt. Een elftal jonge ontwerpers uit het hele land kreeg de kans om hun ontwerpen te showen voor een publiek van zo’n 800 man dat was afgekomen op het spektakel. Onder hen onder meer nieuwslezer Antoin Peeters, die in Dordrecht woont. “Ik vond de mannencollectie van Eveline Nederveen eigenlijk het leukste. Vooral de trui met de letter ‘W’ op de voorkant en het woord ‘koning’ op de achterkant vond ik leuk. Die zou ik wel dragen.”

Glunderen
Eveline Nederveen viel niet in de prijzen, het ontwerpduo Lotte van Dijk en Anna Kunst wel. Zij sleepten de tweede prijs in de wacht. De 30-jarige Sarena Huizinga werd bekroond met de derde prijs. Winnaar van de avond, Janneke Lemmers, stond naast haar te glunderen. “Nee, ik had dit niet verwacht, maar wel gehoopt natuurlijk!” Haar collectie, bestaande uit lange statige witte jurken, waren geïnspireerd op een foto van Wilhelmina en Juliana uit 1934.
“Wilhelmina was toen voor een lange periode in rouw vanwege het overlijden van haar man Hendrik. Die foto pakte meteen mijn aandacht, omdat je normaal zwart draagt,” legt Lemmers uit.
Jurylid Ton Hoogerwerf vult Lemmers aan: “Het thema kwam in haar ontwerp heel sterk naar voren. Als iemand overlijdt, sluit je zijn ogen met muntjes. Lemmers had dit terug laten komen in de afbeelding van Wilhelmina pepermuntjes op de witte brillen. Zo zaten er tal van elementen in haar collectie die het Koninkrijk der Nederlanden belichaamden. Zij was voor ons de duidelijke winnaar.”

Bron: AD Drechtsteden 21 november 2014, Chantal Lindsen

organisator

I N T E R M E Z Z O

ruimte voor vormgeving
Voorstraat 178
3311 ES Dordrecht
wij200@stichtingintermezzo.nl
www.stichtingintermezzo.nl

kaartverkoop

_________________________________

Kaarten zijn verkrijgbaar via Schouwburg Kunstmin.

datum show

: 20 november

zaal open

: 19.00uur

ticketprijs

: € 15,00

met dank aan

Kunstmin

Dordrecht Viert

Cultuurfonds

_________________________________

De modeshow zal gepresenteerd worden in Machine 3 van het Energiehuis in Dordrecht.
Het Energiehuis is een gemeentelijk monument. De oude elektriciteitscentrale is sinds 2013 dé culturele hotspot van Dordrecht; een markante plek met landelijke uitstraling.

vormgeving

flyer en webontwerp: