Intermezzo

exposities

Van 1994 tot 2010 heeft Intermezzo een keur aan exposities neergezet; eindexamenexposities, exposities met werk van 2e en 3e-jaars studenten van Nederlandse kunstacademies en exposities van startende en soms ook al gevestigde vormgevers.
Veel van de beginnende ontwerpers van toen, zijn inmiddels bekende namen in de wereld van de vormgeving. Terugkijken op 25 jaar exposities in Intermezzo geeft dan ook een aardig beeld van vormgeving door de jaren heen.



Lilou and the walking bags

 12/12/10 – 15/01/11

Galerie Intermezzo laat in de donkere maanden van het jaar haar licht schijnen op de feeërieke fantasiewereld van Miss Blackbirdy. Tijdens de feestmaand december wordt de monumentale ruimte van Intermezzo omgetoverd tot een inspirerende setting waar Merel Boers haar karakters 'Lilou and the Walking Bags' tot leven brengt. 'Lilou and the Walking Bags' is de titel van het prentenboek dat Merel speciaal voor deze expositie ontwierp. In Intermezzo toont ze, naast illustraties uit het boek, een aantal op het boek gebaseerde kledingstukken en objecten. De tentoonstelling 'Lilou and the Walking Bags' is een voorproefje van een grote solotentoonstelling die volgend jaar in Amsterdam te zien zal zijn.

met: Merel Boers




fit in 09/10/10 – 30/10/10

 09/10/10 – 30/10/10

Sarena Huizinga ontwierp speciaal voor de expositie ‘fit in’ in Intermezzo een collectie gebreide winteraccessoires. Haar werk kenmerkt zich door een combinatie van industrieel naadloos breiwerk en traditioneel handwerk. De accessoires, veelal in zwart en gedekte kleuren, zijn uitgevoerd met perfectionisme en veel oog voor detail. De zachte kragen en shawls die in krullen om het lichaam vallen tonen het handschrift van de ontwerpster.

De collectie bestaat uit accessoires voor zowel dames als heren en is een vervolg op de outfits die Sarena Huizinga ontwierp voor de Calvijn Classics Fashion Award 2009. Uitgangspunt bij de outfits zijn de gevoelens die de ontwerpster ervaart met betrekking tot geloof; groepsgevoel, de hechte gemeenschap, saamhorigheid, klaarstaan voor een ander en jezelf wegcijferen. Thema’s over het belang van de groep vooropstellen, een hoger doel.

Opvallend zijn, in haar ogen, de grote hoeveelheid regels die bij het geloof lijken te horen. Opgelegde regels die erg dicht bij de persoonlijke wil komen; wat je eet, wat je draagt, hoe je je verhoudt tot een ander…. Regels door haar ervaren als benauwend en intimiderend.

Dit vertaalde zich in een collectie die bestaat uit bedekkende kleding waarin kenmerken van het individu verloren gaan. Het naleven van de regels is verbeeld in mechanische, op leer geborduurde illustraties. Deze suggereren de voorgeprogrammeerde weg die de drager bewandelt.

met: Sarena Huizinga



hardware 2010

05/09/10 - 03/10/10

Voor de expositie Hardware 2010 werd een selectie gemaakt uit het aanbod eindexamenwerk van de afdelingen productvormgeving aan verschillende kunstacademies.
Dit jaar is er gekozen voor werk dat een link heeft met keramiek of andere harde materialen.
Dankzij de medewerking van een aantal speciaalzaken op de Voorstraat-Noord is het mogelijk om een grote verscheidenheid aan werk te laten zien in en om Intermezzo. Soms conceptueel, soms onderzoekend, vernieuwend of poëtisch, maar altijd verrassend en inspirerend.

met:
Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, ArtEZ: Lies Arts, Wouter Groendijk, Yvette Jacobs, Klaas Kuiken, Pascal Mulder, Nina Sajet, Dieter Volkers
Academie Beeldende Kunsten Maastricht, ABKM: Jessica Bala, Albertine van Iterson, Judith Peterhoff, Dik Scheepers
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, HKU: Sanne Breij, Kayleigh Burgmeijer, Marlene Schmeitz
Design Academy Eindhoven, DAE: Jonas Lutz, Sarah de Ruijter, Maaike Seegers
Royal College of Art, RCA London: Els Woldhek
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten,KABK Den Haag: Barbara Vos

meer....



porcelain and paper party

 

10/12/09 – 24/01/10

Twee jonge ontwerpers: Lenneke Wispelwey en Paula Arntzen, afgestudeerd aan de afdeling Product Design van de Artez Academie Arnhem, werken onafhankelijk van elkaar, maar presenteren bij gelegenheid samen hun collecties van porselein en papier.
Het ambachtelijk vervaardigde porselein van Lenneke Wispelwey bestaat uit een serie verschillende serviesdelen en vazen; allemaal aan elkaar verwant, maar toch met een eigen karakter.
De papieren lampen van Paula Arntzen zijn monumentaal en feestelijk tegelijk. Ze verlevendigen elke ruimte en vormen een uitbundige aankleding bij feesten en andere activiteiten.
Beide collecties versterken elkaar in deze gezamenlijke presentatie tot een kleurrijk feest. 

met: Lenneke Wispelwey en Paula Arntzen



'aan'

 

01/11/2009 - 28/11/2009

Hoeveel kleding heeft een mens nodig? Als je afgaat op het aanbod in stadscentra en bladen, op internet en tv: veel. Heel veel. Maar hoeveel jurken kun je dragen? Hoeveel broeken, petten, vesten? Voor Judith Vos van bureau stoopmanvos aanleiding voor de vraag of je niet kunt volstaan met een garderobe die bestaat uit enkele stuks. Eén broek, één jurk, één pet. En als je dan één rok, één schort, één winterjas hebt, hoe ziet die er dan uit? Bestaat er zoiets als een archetypische rok of broek?

Speciaal voor galerie Intermezzo ontwierp Judith Vos een installatie.
Onder de titel ‘aan’ maakt ze de bezoeker er bewust van dat er een andere keuze is dan speelbal te zijn van de modewereld. Vos: “Te veel aanbod maakt mij onrustig. Ik verlang naar een overzichtelijk aanbod. Weinig, maar wel van goede kwaliteit en duurzaam. Met ‘aan’ wil ik kleding zijn waarde terug geven en zorgen dat het de aandacht krijgt die het verdient”.

met: Judith Vos



wat een werk

 

29/08/2009  – 19/09/2009

Wát een werk… is een tentoonstelling waarin een uitgebreide selectie te zien is uit het enorme en prachtige aanbod aan afstudeerwerk van dit jaar binnen de afdelingen mode- en productvormgeving aan de Nederlandse academies. Deze expositie opent op zaterdag 29 augustus om 16 uur in Galerie Intermezzo.

15 vormgevers laten hun collecties en producten zien op basis van het thema ‘Wàt een werk’. Deze uitspraak/verzuchting verwijst naar de arbeidsintensiviteit van het gemaakte werk, alsook naar de bewondering bij het zien ervan. Tijdens de tentoonstelling is werk te zien op het gebied van mode en schoenen, sieraden en interieur.

met:
Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, ArtEZ: Kirsten Spuijbroek, Lise Brunt, Rosanne Bergsma, Fleur Goedendorp, Romy Kühne
Academie Beeldende Kunsten Maastricht, ABKM: Malu Berbers, Carla Maaijwe
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, HKU: Chantal van Blaaderen, Winde Rienstra, Marlies Romberg
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten,KABK Den Haag: Marit Kleijnjan, Ireneo Ciammella
Gerrit Rietveld Academie: Denise Esser
Willem de Kooning Academie, WDKA: Amber Brandsma
Amsterdam Fashion Institute, AMFI: Mijke van 't Slot



dare 2b different

TIME TO INNOVATE
22/01/09 - 21/02/09

Intermezzo heeft in de loop der jaren een reputatie opgebouwd op het gebied van het laten zien en verkopen van producten van vaak (nog) onbekende vormgevers. Met de keus voor deze producten, die in veel gevallen nog niet in productie zijn genomen, durft Intermezzo te kiezen voor vernieuwing en af te wijken van de gebaande paden.
Als producent van kantoormeubelen met een eigen gezicht kiest Lensvelt zeker ook niet voor de gemakkelijkste weg. Dat getuigt van visie en van lef. Vindt Intermezzo.
Daarom stelde Intermezzo samen met Lensvelt een expositie samen met hoogwaardige interieurontwerpen; inspirerend voor de consument maar vooral ook gericht op architecten en projectinrichters.

Over Lensvelt: 
Als producent van kantoormeubelen beweegt Lensvelt zich in een markt die niet uitblinkt door oorspronkelijkheid en vernieuwingsdrift. De inrichting van kantoren is vaak even uniform als de werktijden, het broodje gezond bij de lunch, de lease-auto’s in de parkeergarage en helaas ook de anonieme architectonische omgeving van veel kantorenparken. Gelukkig zijn er steeds meer uitzonderingen; ondernemers, overheden, schoolbesturen, dienst- en zorgverleners die niet tevreden zijn met ‘net goed genoeg’.
Zij beseffen dat hun medewerkers en hun klanten geen baat hebben bij een organisatie waaruit alle eigenheid is verdwenen.
Lensvelt kiest voor het onderscheidende en zoekt met haar klanten naar oplossingen die voor beiden grensverleggend zijn. In haar keus voor het onderscheidende kiest Lensvelt zonder reserve voor de inbreng van architecten en ontwerpers die in de voorhoede van hun vakgebied werken. Zoals ze zichzelf dwingen om nooit tevreden te zijn met het gebaande pad, zo kiezen ze ook voor ontwerpen waarmee nieuwe wegen worden ingeslagen, in de overtuiging dat die zoektocht uiteindelijk ten goede komt aan de oorspronkelijkheid en de duurzaamheid van het product dat ze maken.

met werk van: Paolo Rizzatto, Peter van der Jagt & Pieke Bergmans, Alain Berteau, Mark van der Gronden, Ineke Hans, Richard Hutten, Atelier van Lieshout.



prequels and season's greetings

11/10/08 – 02/11/08

Hoewel op het eerste gezicht een niet zo voordehandliggende combinatie van twee kunstenaars die weinig met elkaar gemeen lijken te hebben- behalve dat ze allebei uit Rotterdam komen- blijken de nieuwste werken van Bas van Beek en Martine Viergever onverwacht goed bij elkaar aan te sluiten.

Voor zijn eerdere werk, de Ripp off-vazen, waarmee Bas van Beek tegen de huidige Nederlandse designscene ageerde en tegen de in zijn ogen vaak inhoudelijke armoede van grote labels, kopieerde hij eenvoudigweg vazen van bekende en onbekende vormgevers door er afgietsels van te (laten) maken.
Na het succes van deze ‘RIP-OFF’S heeft Bas van Beek zich serieus afgevraagd hoe het nu verder moest omdat de uitkomst, naar zijn idee, nauwelijks verder viel uit te werken.
Een licht existentialistische crisis.
Het Europees Keramisch Werk Centrum in Den Bosch bood hem de gelegenheid gedurende het eerste half jaar van 2007 nieuwe collecties te vervaardigen en zelf aan de slag te gaan met minimale kennis van het keramisch proces. Daar ontdekte hij dat een uitweg uit deze impasse voor hem niet zozeer lag in een logisch vervolg, maar in een heldere stap terug, of anders gezegd ‘prequel’.'

Martine Viergever omarmt met het uitbrengen van haar nieuwe sieradencollectie 'Season’s Greetings' op geheel eigen wijze het seizoensdenken in de mode. De thematische beeldclichés die worden ingezet bij seizoensverkopen dienen als vertrekpunt bij het ontwerpen van deze collectie.
Season’s Greetings is een persoonlijke en nostalgisch getinte sieraden- en accessoirecollectie geworden die herkenbare gevoelens oproept van donkere, regenachtige herfstdagen.
De sieraden bestaan voor een groot deel uit kleine herfststukjes met satéprikkers, lucifers en herfstvruchten in elkaar gezet en in zilver  uitgevoerd.  
Met  'Season's Greetings' brengt Martine Viergever een persoonlijke groet aan een nieuw modeseizoen. Terwijl haar eerste collectie 'things that might as well be' zich op eigen tempo uitbreidt, is 'Season's Greetings' de eerste van een reeks thematische collecties die halfjaarlijks zullen worden uitgebracht. 

met: Martine Viergever en Bas van Beek



THE NEW CUSTOMIZING PARADIGM

3 juni t/m 1 juli 2007
 
Galerie Intermezzo volgt al enige tijd met grote interesse de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe materialen en productiemogelijkheden.

De mogelijkheden bieden zich aan dat je aan de ene kant van de wereld een product ontwerpt en dat iemand aan de andere kant van de aardbol na een paar minuten dat 3dimensionaal ontwerp ter hand neemt, van alle kanten bekijkt en vervolgens doorontwikkelt. Of dat zonder dat iemand professioneel ontwerper is, deze een product ontwerpt en exact zo laat maken als hij voor ogen had. Geen toekomstmuziek maar werkelijkheid. Daar waar men tot voor kort alleen maar kon consumeren wat de markt te bieden had, kan men nu een belangrijke speler in het ontwerpproces zijn. Nieuwe technische mogelijkheden veroorzaken momenteel een belangrijke verandering in de relatie tussen de producent en de consument
 
Om hier een concreet beeld van te krijgen heeft galerie Intermezzo ir.R.van de Mast (SOLide time-compression technologies) uitgenodigd een producttentoonstelling samen te stellen n.a.v. recente ontwikkelingen op dit gebied en de invloed van deze ontwikkelingen op de toekomst.

In de expositie The New Customizing Paradigm is een groot aantal voorbeelden te zien van deze processen, zoveel mogelijk toegepast in consumentenproducten.
De opening vindt plaats op zaterdagmiddag 2juni om16.15uur met een inleiding door Rein van de Mast en Janne Kyttanen (Freedom of Creation).

Met medewerking van:
MGX by Materialise, Ben Oostrum i.s.m. Jan Melis, Christie Wright, Elasticbrand, Hippus, Janne Kyttanen, Freedom of Creation, Joris Laarman, Droog/Friedman, Phil Verdult/Gravotech, PeLiDesign, Pjotr, 3dprototyping.nl, Timo Voorhuis, Willeke Evenhuis, Wouter Scheublin


to eat or to be eaten

 

18/11/2006 - 22/12/2006

De feestmaand aan het eind van het kalenderjaar is bij uitstek het moment voor het al dan niet gezellig samenzijn met familie. Vooral de kerst echter betekent in onze huidige Westerse samenleving toch voornamelijk copieuze maaltijden met veel vlees en extreme delicatessen: ’eten, eten en nog eens eten tot men er bij neervalt’.
Ware vreetfestijnen manifesteren zich elk jaar weer rond de eettafel.

Maar zijn wij nog wel de eters? Of worden we ‘gegeten’?
Laten we onszelf meevoeren door jarenlange tradities? Zijn we ongemerkt slachtoffer geworden van status, overdaad en aanzien?
Of is de tijd aangebroken om het heft weer in eigen handen te nemen!

Vier Nederlandse vormgevers, worstelden zich los van het gebruikelijke kerstdenken en ontwikkelden met elkaar hun eigen visie vanuit ieders persoonlijke discipline.
In galerie Intermezzo presenteren zij de tastbare resultaten tijdens de expositie “To eat or to be eaten”.

Schoenontwerper Alexander Fielden laat zijn wereld samensmelten met eten in sensuele beeldvormen. Keramisch vormgever Alisa Osinga toont voedselketens, flutes fatales en eetgerei waarmee de scheidslijn tussen beschaving en instinct dunner is dan het lijkt.
Daniëlle Smits dekt de tafel met objecten ontstaan uit delen van het paard en bijpassende accessoires en Maaike Roozenburg brengt met fotografisch werk en objecten een hommage aan de onderklasse van de voedselketen: het vee.

met: Alexander Fielden, Alisa Osinga, Daniëlle Smits, Maaike Roozenburg



VERWEVEN MET TEXTIEL

09/09/2006 - 08/10/ 2006


Intermezzo heeft zich de laatste jaren toegelegd op het scouten van ontwerpers gespecialiseerd in nieuwe ontwikkelingen op het gebied van (textiel)vormgeving, maar ook traditionele bewerkingen van textiel. Er is geen materiaal denkbaar waar nieuwe technische ontwikkelingen sneller worden geïntegreerd. Tegenover die technische innovatie staat de terugkeer van ambachtelijke technieken. Echter niet alleen bij de nieuwe generatie Nederlanders, maar inmiddels ook bij de zgn. nieuwe Nederlander is onder het mom van modernisering het bedrijven van textielhandwerk steeds meer op de achtergrond geraakt.  Gelukkig gebruiken hedendaagse ontwerpers weer vaker de vergeten kantklos-borduur-brei- en aanverwante technieken en passen deze toe in eigentijdse vormen. Intermezzo zet zich daarom regelmatig in om ook deze ambachtelijke technieken te promoten door te laten zien hoe vormgevers deze gebruiken bij het tot stand komen van nieuwe producten.

Voor de nieuwe expositie ‘Lichting 2006’, selecteerde Intermezzo ca. 15 mode- en productvormgevers uit de afstudeerpresentaties 2006 van de verschillende kunstacademies. Uitgegaan wordt van kleding of producten waarbij gebruik is gemaakt van textiele bewerkingen en/of handwerktechnieken. De net afgestudeerden presenteren zich met dát stuk uit hun collectie waar een uitgesproken bewerking of techniek voor is gebruikt. Daarnaast is van de meeste exposanten een portfolio aanwezig met een completer beeld van hun afstudeerproject.

met: 
Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, ArtEZ: Maartje Dijkstra, Marjolein Jochems
Academie Beeldende Kunsten Maastricht, ABKM: Marleen Leunissen
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, HKU: Anna Brecht, Mirjam Griffioen, Pauline Klein Paste, Tinka Grootendorst
Design Academy Eindhoven, DAE: Carline Vrielink
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten,KABK Den Haag: Irene Middelkoop, Rugiada Petrelli, Sara Vrugt, Nomungerel Bayasakh Khereid, Rixt Mekenkamp, Leonie Verver
Gerrit Rietveld Academie: Merel de Wit, Merel Boers, Jessie van den Broek-Mak
Willem de Kooning Academie, WDKA: Marije Cnossen



nieuwsbrieven

nieuwsbrief juni 2013
nieuwsbrief januari 2014
nieuwsbrief oktober 2014
nieuwsbrief februari 2015
nieuwsbrief april 2015

Weidmannsheil

17/10/2004 – 13/11/2004
Waldeslust und Waldesfrust

Beate Reinheimer nam de tegenwoordig niet onomstreden jacht als uitgangspunt voor haar nieuwste werk. Het in zwart en wit porselein uitgevoerde jachtservies wordt gepresenteerd in een totaalconcept met kandelaars, tafelstukken, wijnglazen en een geborduurd tafelkleed.

met: Beate Reinheimer


flarden van buiten


22/04/2006 - 27/05/2006

Liesbeth Bulk transformeerde Intermezzo tot een ruimte waarin levende elementen de omgeving vormen voor haar meubels en kleden.
Een onderzoek naar wonen en werken in een natuurlijke omgeving: de geur van vochtige aarde, onverwachte confrontaties met natuurlijke processen en planten die langzaam het bureau overnemen.

met: Liesbeth Bulk


22+2


03/11/07 - 02/12/07
less&more

2 Supervisors, Richard Hutten en Ann Maes, selecteerden 22 designers op ’kwaliteit’, ’originaliteit’ en ’geen kapsones’. Onder de titel ’less + more’ laten zij zien dat Nederland ook maatschappelijk-dienstbare, innovatieve vormgevers heeft die bij het ontwerpen verder gaan dan het doelloze conceptdenken en het exclusieve one-off produceren.

De 22 designers zijn: Jorre van Ast, Maria Blaisse, Robert Bronwasser, Jacco Bregonje, Margriet Foolen, Lonneke Gordijn, Conny Groenewegen, Annelies Hermsen, Leonie Janssen, Christian Kocx, Han Koning, Basten Leijh, Suzette van Maanen, Maurice Mentjens, Huib Muilwijk, Roelof Mulder, Ralph Nauta, Alexander Pelikan, Vincent de Rijk, Daniel Schipper, Joost Swarte, Arnout Visser.